Japanerne går i selvsving over Søstrene Grene-åbning i Tokyo
Under hidtil uset ståhej og opmærksomhed åbnede det familieejede Søstrene Grene sin første butik uden for Europas grænser, da de officielt bød de japanske kunder indenfor i det nye 360 butikker store shoppingcenter i Tokyo.
I dag d. 20. december kl. 9.00 (kl. 01 dansk tid) slog Søstrene Grene dørene op til deres første butik på japansk grund. Det skete i forbindelse med åbningen at det spritnye storcenter Makuhari Shopping Mall i Tokyo, som Aeon Mall, der i forvejen driver 90 storcentre i Japan, står bag. Og aldrig i Aeon Malls historie har man set lignende fortilfælde. Med menneskekøer så langt øjet rakte stod de spændte japanere klar til at rykke ind Japans første Søstrene Grene-butik.
Forud for den officielle åbning i dag er gået tre dage med en såkaldt soft opening, som er et særligt japansk fænomen, hvor dem, der opsnuser nyheden om en forestående åbning får lov til at se herlighederne før den egentlige premiere. Og der var rigtig mange, der ikke kunne vente til i dag. Da der var flest mennesker, var køen 150 meter lang foran den nye Søstrene Grene-butik, mens der ingen kø var uden for de 359 andre butikker i det nye center. Derudover kunne Søstrene Grene i forbindelse med soft openingen konstatere, at de op til den dag, var blevet mandsopdækket af hele 11 tv-stationer, herunder alle de største japanske stationer. Foruden tv-medierne er butikken desuden blevet besøgt af ca. 600 journalister, der er kommet forbi i forbindelse med åbningen af det nye, spektakulære shoppingcenter i Tokyo.
- Det er svært at sætte ord på, hvor vild en oplevelse hele processen med at starte Søstrene Grene op i Japan har været for os. Det er intet mindre end overvældende, at japanerne har vist så stor interesse for Søstrene Grenes koncept, at de stimler sammen i 100 meter lange køer for slet og ret at være de første, der får indblik i vores univers og får fingrene i produkterne, siger Mikkel Grene, administrerende direktør i Søstrene Grene.
Åbning ventet med spænding
Tilbage i starten af oktober annoncerede Søstrene Grene på et storstilet pressemøde i Tokyo, at de ville rykke ind på det japanske marked. Også her var interessen enorm, hvor mere end 100 journalister var mødt op, hvilket ifølge den danske ambassadør i Japan var nærmest uhørt.
Det har naturligvis givet en indikation om, at selve åbningen ville blive et tilløbsstykke. Men at det skulle blive så stort, var der ingen, der havde forventet.
- Det viser, at vi havde ret i vores antagelser om, at Japan er et godt match i forhold til Søstrene Grenes koncept. Japanerne er glade for dansk design, men de vil også gøre en god handel, og det er netop, hvad vi kan tilbyde, siger Mikkel Grene.
Søstrene Grene forventer at åbne endnu flere butikker i Japan i de kommende år, ligesom der i starten af 2014 udvides i yderligere to lande.